Competentiegericht Coachen

Wat zijn competenties?

Op verschillende plekken zie je verschillende betekenissen van competenties. Maar wat is een competentie nu eigenlijk echt?

Een competentie is in feite een combinatie van 3 zaken:

  1. Kennis
  2. Vaardigheden
  3. Gedrag

Om competenties kunnen we niet meer heen, zelfs onze kinderen worden er tegenwoordig op school al vroeg vertrouwd mee gemaakt. Het managen van competenties heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen binnen de meeste organisaties die ik ken. In allerlei HR-projecten is men druk bezig geweest met het uitwerken van competentielijsten en – beschrijvingen. Deze helpen namelijk te begrijpen hoe resultaten afhangen van gedragingen van medewerkers. In tegenstelling tot karaktereigenschappen, kun je gedragingen voor een deel wél veranderen en dus beïnvloeden.

En zo komen we tot de kern: competenties worden zichtbaar door het gedrag dat iemand vertoont en zijn de sleutel naar het verbeteren van prestaties.

    Competenties ontwikkelen

    Competenties zijn te leren en te ontwikkelen. Wel is het zo dat je de competenties waar je van nature al een talent voor hebt, gemakkelijker kan ontwikkelen dan de competenties waar je het talent niet voor hebt. En soms zal je moeten accepteren dat niet alle competenties voor jou zijn weggelegd, en dat je beter jouw energie kan steken in de competenties die jou beter afgaan.

    Wanneer je dus weet wat jouw unieke eigenschappen zijn, kun je op basis hiervan bepalen of jij een specifieke competentie kunt aanleren. Uiteraard kun je het ook omdraaien. Wanneer je weet wat jouw competenties zijn, kun je ook achterhalen wat jouw persoonlijke eigenschappen zijn die hiervoor de basis vormen.

    In tegenstelling tot een talent, is een competentie niet aangeboren. Deze ontstaat enkel door intensief en doelbewust leren en oefenen.

    Jouw kerncompetenties

    De eerste stap is dus het bepalen van de kerncompetenties die nodig zijn om jouw doelstelling te behalen.

    Hiervoor vertrekken we meestal vanuit competenties die vooropgesteld zijn voor het succesvol uitvoeren van jouw job

    OF

    Vanuit jouw leerpunten voor het succesvol uitvoeren van de job.

    Om een goed zicht te krijgen op wat de competentie precies inhoudt, gaan we inzoomen op de gedragsindicatoren. Ik licht het graag toe aan de hand van een voorbeeld:

    Functie = recruiter
    Kerncompetentie = communicatief vaardig zijn

    Welk gedrag zien we waaruit we kunnen afleiden dat iemand communicatief vaardig is?

    • Je kan vlot contact leggen
    • Je kan boodschappen correct & verstaanbaar overbrengen
    • Je kan actief luisteren / luisteren met aandacht

    Mijn rol als coach

    Als coach is het beschrijven van de competentie NIET het doel op zich. Meer belangrijk is dat we samen gaan ontdekken welke leerpunten voor jou van belang zijn om jouw doelstelling te behalen. Voor sommige competenties is bewustwording voldoende, maar voor andere competenties vraagt het meer oefening. Het zal dus wilskracht vragen en vertrouwen in jezelf.

    Wil jij meer zelfzeker & succesvol worden in de uitvoering van jouw functie? En ben jij bereid om te investeren in jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is competentiegericht coachen zeker iets voor jou!

    Wil je graag meer info?